Jaarverslag 2023

Met trots kijken wij terug op 2023, waar binnen Probedrijven met zoveel plezier en inzet is gewerkt door de werknemers.

Datum icoon
1/31/2025

‍Probedijven Jaarverslag 2023

Raad van commissarissen

Trots

Met trots kijken wij terug op 2023, waar binnen Probedrijven met zoveel plezier en inzet is gewerkt door de werknemers. Ondanks hogere kosten is de omzet tegen verwachting in hoger dan begroot. Deze hogere omzet vertaalt zich terug naar de medewerkers. Probedrijven investeert dit om nieuwe mogelijkheden voor medewerkers te creëren.

Dat is niet alleen de nieuwbouw die in Den Helder gaat plaatsvinden, om medewerkers meer thuisnabij te kunnen laten werken, maar ook het ontwikkelen van nieuwe soorten werk met bijpassende leerlijnen.

Wij zien als raad een zeer gecommitteerd management dat kansen ziet om verder te vernieuwen en te ontwikkelen en deze kansen met beide handen aanpakt. Wij horen hen steeds zichzelf vragen: hoe kunnen we meer doen, het anders doen, het beter doen om te blijven ontwikkelen? Met het welzijn van hun medewerkers voor ogen. Het management is zeer bereid om er taken bij te nemen. Op alle vlakken is er oog voor talenten en kwaliteiten en ook zij zetten dit graag in voor de organisatie. Dit vragen de managers van hun medewerkers, maar dit doen zij ook zelf.

Sociale veiligheid

Als raad hebben wij onze ‘voelsprieten’ uitstaan in de samenleving. Wij spreken dan ook onze waardering uit dat men zich binnen Probedrijven goed heeft laten informeren over sociale veiligheid en kritisch heeft gekeken of zaken omtrent gedrag op orde zijn, of verbetering behoeven. Er zijn heldere afspraken gemaakt, die door personeelszaken zijn vertaald in een voor iedereen overzichtelijke gedragscode.

Hernieuwde focus

In 2023 hebben wij tijd ingepland voor zelfevaluatie om na te gaan of er ontwikkelpunten zijn. Hier zijn drie belangrijke aandachtspunten uitgekomen waar wij mee aan de slag gaan.

Als eerste vragen wij de auditcommissie om bij hun verslag een ‘oplegger’ te maken. Zo kunnen zij de andere leden van de RvC adviseren waar bijzondere aandacht voor nodig is.

Het tweede aandachtspunt is scholing. Wij hebben ons scholingsbudget niet gebruikt. Om hier een goede bestemming aan te geven hebben wij ons voorgenomen om ons te laten voorlichten over actuele thema’s die spelen in de samenleving. Hierin willen wij samen optrekken met het managementteam. Dit kan door bijvoorbeeld een spreker uit te nodigen die een actualiteit op een dieper niveau toelicht. Die informatie komt dan ten goede aan het toezicht en de controle, de bijbehorende adviezen en goed werkgeverschap.

Ten derde vragen we een extra advies van onze accountant inzake de nieuwbouw in Den Helder. Een nieuw pand bouwen in tijden van inflatie is een mogelijk risico. Om gedegen te kunnen controleren laten wij ons adviseren over ons toezichtkader.

Nieuwbouw

Na een zeer zorgvuldig met de aandeelhouders doorlopen proces is in 2023 het startsein gegeven om een nieuw pand te gaan bouwen in Den Helder. Als RvC hebben wij ons erop gespitst dat risico’s gedekt zijn en dat garantstellingen en afspraken voor alle partijen helder zijn. We zien met de komst van het nieuwe gebouw het thuisnabij werken als een groot voordeel voor de medewerkers.

Loonkostensubsidie plaatsen

Via de GRGA, de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid zijn budgetten beschikbaar gesteld, waardoor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen werken met loonkostensubsidie (LKS). Wij vinden dit een aantrekkelijke regeling. Het werk en passende begeleiding heeft Probedrijven hiervoor ruimschoots in huis.

Echter maken wij ons wel zorgen over de instroom van mensen die met LKS aan de slag kunnen. Die mensen zijn er wel, maar moeten eerst een indicatie krijgen vanuit de gemeente.

Probedrijven zet zich proactief in om consultenten van de gemeenten voor te lichten over welke mensen wij allemaal van passend werk kunnen voorzien. Tevens heeft Probedrijven moderne technieken, zoals de Talentengames ontwikkeld die de wensen, vaardigheden en bijpassende inzetbaarheid van mensen in kaart brengt, waardoor profielen gekoppeld kunnen worden.

Wij zouden graag zien dat de gemeenten meer capaciteit vrijmaken om mensen te indiceren. Zodat deze consulenten de tijd hebben om de mensen binnen hun portefeuille goed te leren kennen en van het juiste advies kunnen voorzien.

Proschoon los van Probedrijven

In 2023 is Proschoon bv administratief volledig gescheiden van Probedrijven nv. Dit geldt ook voor het toezicht. Voor Proschoon is een eigen raad van toezicht gevormd. Voor de medewerkers van Proschoon is er niets gewijzigd, zij zijn op hun vertrouwde werkplekken blijven werken.

Als raad van commissarissen van Probedrijven kunnen wij het jaar met een tevreden gevoel afsluiten. Wij geven deze organisatie een dikke pluim!

Namens de RvC,

Saskia Borgers (voorzitter) Jan de Dood

Arie Bast Arthur Sweens

Nevenfuncties van de RvC

Saskia Borgers

  • Hoofdfunctie: Eigenaar Saskia Borgers Management en Advies
  • Dagelijks Bestuurder Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (tot en met 15 mei)
  • AB-lid Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier vanaf 16 mei Bestuurslid Stichting Steenbreek, penningmeester
  • Voorzitter LMO TAG

Raad van Advies Hartmans Netwerk Raad van Advies Famo

Jan de Dood

  • Hoofdfunctie: Partner Jan de Dood CS
  • Voorzitter van de RvC van De Woonschakel Lid van de RvT van Atlas college
  • Bestuursadviseur van de stichting Focafet Lid van TPI Helpathon Team

Arie Bast

  • Hoofdfunctie: CFO Bangroep – Volvo-dealer Amsterdam Directeur Cortexa BV (tot en met juli 2023)
  • Directeur ABCM BV
  • Voorzitter Stichting Green Business Club Amsterdam Zuid Oost (per december 2023)

Arthur Sweens

  • Lid Raad van Toezicht Theater De Kampanje (portefeuille juridisch) Lid Raad van Toezicht stichting dnoDoen (portefeuille juridisch)
  • Bestuurslid Stichting Beheer Sport- en Evenementenaccommodaties Den Helder (secretaris) Bestuurslid Stichting Duinpark (secretaris)
  • Voorzitter vereniging Bergens Symfonie Orkest

Fijko van der Laan

  • Voorzitter Stichting Vrienden van het Marinemuseum Voorzitter Stichting molen De Hoop te Anna Paulowna
  • Voorzitter en vrijwilliger (chauffeur) bij de Belbusvereniging Lid bestuur Stichting Museum Anna Paulowna
  • Voorzitter lokale Actiegroep (LAG) plattelands ontwikkelingsprogramma LEADER Lid bestuur Coöperatie Poldermolen Wieringermeer U.A.
  • Lid Algemeen bestuur Waterschap Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier Lid Raad van Toezicht Stichting GGZ-NHN te Heerhugowaard
  • Lid cliëntenraad HKN huisartsen

Bestuursverslag 

Missie en visie

Voor wie Probedrijven nog niet kent, stel ik het bedrijf eerst aan u voor.

Probedrijven is een sociaal gedreven onderneming en wij willen ons inzetten voor een sociale en duurzame samenleving. Wij streven naar inclusiviteit en circulariteit. Onze doelstelling op gebied van inclusiviteit is: werk voor iedereen toegankelijk maken. Wij streven naar duurzame werkplekken, waar mensen zich kunnen ontplooien.

Onze kernwaarde circulariteit geldt niet alleen op het gebied van duurzaamheid en milieu, maar ook voor circulariteit van geldstromen in de vorm van sociaal dividend. Wij gebruiken namelijk grotendeels het resultaat uit onze bedrijfsvoering om te investeren in onze mensen. Wij bieden hen kansen door het ontwikkelen van nieuwe leerlijnen en het uitbreiden van soorten werk. Dat onze deelnemende gemeenten onze missie en activiteiten ondersteunen, blijkt ook uit het feit dat zij Probedrijven in 2023 als Dienst van Algemeen Economisch Belang hebben aangewezen.

Strategie

Om dit te realiseren hebben wij ons strategisch beleid opgesteld voor de periode 2022-2026. Deze staat ook samengevat in onze verandertheorie: onze Theory of Change. Die beschreven strategie hebben wij in 2023 mooi kunnen voortzetten. Probedrijven kan tevreden terugkijken op de resultaten die zowel sociaal als financieel in het afgelopen jaar zijn behaald. Onze opdrachten zijn goed en efficiënt uitgevoerd en de kostenbeheersing was goed op orde.

Probedrijven houdt zich, ondanks stijgende kosten van energie, producten en lonen, prima staande.

Instroom stimuleren

Wij hebben leerlijnen én passend werk voor thuiszitters.

Uit cijfers blijkt dat er thuiszitters zijn die wij passend werk zouden kunnen bieden, of kunnen opleiden tot een reguliere baan. Zij hebben alleen de weg naar Probedrijven nog niet gevonden, of zijn daar nog niet op gewezen.

Daarom willen wij proactief onze diensten aanbieden om met hen in kaart te brengen wat zij willen en kunnen. Wij hebben hiervoor onze Talentengames ontwikkeld. Geen lange vragen- lijsten, maar door spelletjes te doen op de computer komen we er samen achter waar hun interesse ligt en welk werk daarbij past.

Wij zetten in op het uitbreiden van de soorten werk met bijpassende nieuwe leerlijnen. Zo ontstaat er passend werk voor een bredere doelgroep. Hiervoor werken wij samen met Vonk en NH-connect, zodat onze mensen erkende certificaten kunnen behalen. Deze (deel)- certificaten kunnen zij stapelen, zodat zelfs een officieel mbo-diploma behalen mogelijk wordt. Het voordeel voor onze medewerkers is dat zij bij Probedrijven dit in hun eigen tempo kunnen doen, in de voor hen vertrouwde praktijk en met de begeleiders die de juiste vaardigheden hebben om deze doelgroep te stimuleren en te motiveren.

Zo is er in 2023 onder andere een nieuwe leerlijn horeca-assistent opgezet in onze eigen professionele keuken. Deze leerlijn gaat hand in hand met ons vitaliteitsplan, waarmee wij medewerkers stimuleren om gezond te eten.

Zorgen om de instroom

We kunnen én willen veel bieden om mensen duurzaam aan het werk te krijgen, maar maken ons wel zorgen om de instroom van nieuwe medewerkers. Met 530 fte hebben wij een basis om onze huidige activiteiten uit te voeren. Graag willen wij doorgroeien naar 600 fte om nieuwe werksoorten met bijpassende leerlijnen verder te ontwikkelen. Dit met als doel om een bredere groep mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt passend werk te kunnen bieden. Wat hierbij niet in het voordeel werkt is dat de Wet Sociale werkvoorziening (Wsw) wordt afgebouwd. Hierdoor neemt het huidige aantal werknemers dat via de Wsw-regeling bij ons werkt op natuurlijke wijze (door pensioen, of bijvoorbeeld verhuizing) af. Met de huidige Participatiewet is er een lagere instroom van nieuwe medewerkers.

Inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen

Probedrijven speelt bij veranderingen van en in het bedrijf in op maatschappelijke ontwikkelingen. Ten eerste zien we dat er door burgers in toenemende mate beroep wordt gedaan op zorg. Zorg wordt vaak met zorg en hulpverlening bestreden. Soms is dat goed, maar vaak is er naar onze mening een beter alternatief.

Binnen Probedrijven willen wij voor deze groep werk bieden met de regelmaat van een werkdag, zodat er structuur ontstaat waarbij er contact is met andere mensen. Ook groeit het zelfvertrouwen, doordat ze waardering krijgen voor hetgeen ze doen en zien ze zelf in dat ze kunnen leren en ontwikkelen. Wij zien daarmee de werkweek als basis voor deze doelgroep en bieden hen daarbij goede begeleiding. Hiermee zien wij kans om de druk op de zorg en hulpverlening aanzienlijk te verlagen. Het werk en het hebben van collega’s geeft een zinvolle invulling van de dag en biedt een doel.

Een tweede maatschappelijke ontwikkeling is dat de arbeidsmarkt erg krap is en alle mensen die ‘aan de kant staan’ nodig zijn om aan de vraag van werkgevers te voldoen. Het is mede door de vergrijzing een steeds urgenter vraagstuk. Wij willen die mensen mobiliseren en begeleiden naar werk. Wij kunnen hen binnen Probedrijven ervaring laten opdoen en zich laten ontwikkelen, zodat zij inzetbaar worden voor de arbeidsmarkt.

Dat deze aanpak werkt, zien we aan het aantal mensen dat vanuit Probedrijven is uitgestroomd naar een reguliere baan. Ook dit jaar is dat aantal toegenomen. Onze manier van werken met de inzetbaarheidsmatrix, laat zien wat mensen kunnen en welke volgende stappen zij kunnen nemen.

Naast het aanbieden van onze diensten met de Talentengames, zetten wij in op het geven van voorlichting aan de consulenten bij de gemeente die de ‘thuiszitters’ onder hun hoede hebben. Op die manier laten wij zien wat wij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen bieden binnen Probedrijven, al dan niet met loonkostensubsidie (LKS).

Samenwerken

Naast de genoemde samenwerking met Vonk is ook mondeling toegezegd dat de samenwerking met de marine voortgezet wordt de komende jaren. Ongeveer vijftig mensen kunnen dankzij deze samenwerking in Den Helder bij de marine leren en werken door hier een BBL-opleiding te volgen.

Een andere vorm van samenwerking hebben wij gevonden samen met Het Energieteam Hollands Kroon, Beter Wonen, Wonen plus Welzijn en de gemeente Hollands Kroon. Onze medewerkers kunnen binnen dit Energieteam kleine bespaarmaatregelen uitvoeren, zoals naden dichtkitten, tochtstrippen en brievenbusborstels plaatsen en ledlampen indraaien bij mensen in energiearmoede.

Op het gebied van inburgering werken wij samen met de gemeenten. Wij bieden werkplekken, zodat nieuwe Nederlanders kunnen participeren en de taal in een werkomgeving kunnen leren. Door mensen die inburgeren in een netwerk op te nemen kunnen zij beter integreren in de samenleving.

Wijkgericht werken

De gemeenten in de Noordkop gunnen ons veel werk, met name in het groenonderhoud. Mede hierdoor kunnen wij steeds meer van onze medewerkers wijkgericht laten werken. Dat is voor onze doelgroep heel prettig. Dat is ook de reden waarom wij meedoen aan Het Energieteam Hollands Kroon en waarom wij hebben ingezet op het bouwen van een nieuw pand in Den Helder.

In het nieuwe pand gaan ongeveer honderdtien van onze medewerkers (beschut) werken. Dit gaat onze medewerkers veel reistijd schelen. Zij hoeven dan niet meer met de bus naar

Schagen te reizen, maar kunnen lopend, of op de fiets naar hun werk komen. Dat komt tevens hun vitaliteit weer ten goede.

In 2023 is de aanbesteding voor de nieuwbouw naar tevredenheid afgerond. Regelmatig is er met de aannemer overleg geweest over het functioneel ontwerp, zodat de inrichting goed past bij het werk dat onze doelgroep daar uit gaat voeren. Het is fijn om te merken dat het denkwerk vooraf zo goed gedaan is. We kunnen naar aanleiding van deze adviezen binnen het gestelde financiële kader de ruimtes gaan inrichten met de juiste normen voor onder andere hygiëne, veiligheid en geluid.

Wij kijken uit naar de start van de bouw, gepland aan het einde van het eerste kwartaal van 2024. Als alles volgens plan verloopt, kunnen we het nieuwe pand dan medio 2025 betrekken.

Sociale veiligheid

Als reflectie op de maatschappij waarin grensoverschrijdend gedrag een veel besproken onderwerp is, hebben wij binnen Probedrijven alle leidinggevenden en vertrouwenspersonen intern geschoold over sociale veiligheid. Hierdoor hebben wij hernieuwd welke ‘spelregels’ wij toepassen ten aanzien van hoe wij elkaar aanspreken. Daarnaast zijn wij ons weer bewust gemaakt van hoe wij signalen kunnen opvangen vanuit medewerkers en hoe wij hiermee om kunnen gaan.

Aanbestedingen en inkoopbeleid

Naast de aanbesteding voor de nieuwbouw hebben we in 2023 ook een aanbesteding afgerond voor het collectief vervoer en de aankoop en het onderhoud van ons wagenpark. Met deze laatste aanbesteding hebben wij weer forse stappen gezet op het gebied van duurzaamheid door te investeren op elektrisch rijden.

Ons inkoopbeleid hebben wij onder de loep genomen om onze inkooppositie te verbeteren. Zo hebben wij goede betalingscondities afgesproken en maken wij gebruik van collectieve aanbestedingen van de brancheorganisatie.

Inflatie

Iedereen binnen Probedrijven heeft hard gewerkt het afgelopen jaar. Door inflatie werd het voor velen buiten hun schuld om toch moeilijk om rond te komen. Daarom hebben wij in goed overleg met de stakeholders, de mogelijkheid gevonden om de medewerkers een extra netto compensatiebijdrage van 150 euro kunnen geven. Dit steuntje in de rug werd zeer gewaardeerd.

PSO 30+ certificaat

Met trots kunnen wij melden dat wij in samenwerking met de GRGA wederom de certificering voor sociaal ondernemen PSO 30+ hebben behaald. Dit toont aan dat wij koploper zijn gebleven als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie.

Positie Proschoon

In 2023 is Proschoon bv verder ontvlochten van Probedrijven nv. Dit had te maken met de cao schoonmaak die afwijkt van de geldende cao’s binnen Probedrijven nv.

Daarmee blijft Proschoon bv wel georganiseerd via de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid (GRGA) en zijn de medewerkers op hun eigen werkplek gebleven, maar zijn de bedrijven bestuurlijk en organisatorisch van elkaar gescheiden.

Kortom, we hebben mooie stappen gezet in 2023 om onze toegankelijkheid te vergroten en zetten deze koers voort in de komende jaren.

Erik Heemskerk, bestuurder Probedrijven

De ondernemingsraad

Nieuwbouw

De ondernemingsraad spreekt haar waardering uit naar de bestuurder over de manier waarop wij goed zijn meegenomen aangaande de nieuwbouw in Den Helder. Van de totstandkoming en de budgetten tot aan de voortgang van het project. Als OR hebben we vanuit de achterban de vragen kunnen stellen en naar tevredenheid de meningen kunnen vertegenwoordigen. De medewerkers weten goed de weg naar de leden van de OR te vinden om hun zorgen te uiten en vragen te stellen. Voor veel van de medewerkers is de verhuizing een spannende stap, maar de OR heeft hun vragen kunnen beantwoorden en de voordelen kunnen belichten, waardoor zorgen weggenomen werden.

De nieuwbouw zal de komende tijd een vast vergaderpunt blijven. In 2024 wegens de bouw en een deel van 2025 zal het gaan over de verhuizing.

Veilige werkomgeving

De media stonden in 2022 en 2023 vol met zaken over grensoverschrijdend gedrag en ‘#me too’. Daarom was het een bewuste keuze om binnen Probedrijven met alle leidinggevenden en vertrouwenspersonen een training te volgen over sociale veiligheid. Alle voorlieden, teamleiders, het managementteam en de bestuurder hebben deze training intern gevolgd.

Bewustwording van signalen en zorgen dat ieder zich gezien en gehoord voelt, stonden hierbij centraal. Hoe herken je signalen van medewerkers als het niet goed met ze gaat? Wat gezegd wordt en hoe het gezegd wordt, kan bij de ander een reactie veroorzaken. Al dan niet door eerdere ervaringen. Er is geleerd hoe je hiermee om kunt gaan.

Op de werkvloer is er regelmatig gesproken hoe je op een fijne manier met elkaar omgaat en hoe je kunt aangeven als je iets niet prettig vindt. In samenwerking met personeelszaken is er een gedragscode samengesteld in een overzichtelijk boekje met pictogrammen en duidelijke uitleg.

Binnen de OR is afgesproken om vooral open te staan voor feedback en de afspraken rond sociale veiligheid actueel te houden op de agenda.

Inflatie

Bijna alles werd duurder in 2023. De OR is blij dat ook eind 2023 de medewerkers een tegemoetkoming hebben ontvangen van €150,00.

Verduurzaming

Het meerjarenplan ten aanzien van de verduurzaming is voortgezet. Hierin is de OR goed geïnformeerd en meegenomen in de besluiten.

Vitaliteit

Probedrijven zet in op de vitaliteit van haar medewerkers door de bewustwording over gezond eten en bewegen te vergroten.

In navolging van het vitaliteitsplan is in 2023 de nieuwe keuken geplaatst in de bedrijfskantine. Er is iedere dag fruit beschikbaar voor de medewerkers en zij kunnen een gezonde warme lunch nuttigen. Deze maaltijden kunnen medewerkers ook dagelijks, of wekelijks bestellen en mee naar huis nemen.

De OR merkt dat vele medewerkers uitkijken naar de weekmenu’s en hier gebruik van maken. Zeker voor de alleenstaande mensen is dit een uitkomst. Zij hoeven dan niet voor één persoon te koken, of boodschappen te doen. Doordat in onze professionele keuken in grotere hoeveelheden gekookt kan worden, kunnen de maaltijden tegen gunstige prijzen worden aangeboden.

Inmiddels heeft Probedrijven een eigen kok in dienst en wordt de leerlijn ‘Prokookt’ uitgewerkt. Medewerkers kunnen in de praktijk van onze eigen keuken opgeleid worden tot horeca- assistent. Ook deze uitbreiding van soorten werk binnen Probedrijven ziet de OR als een mooie ontwikkeling.

Personeel & Ontwikkeling

Instroom

Zicht op kwaliteit met Talentengames

Waar wij in 2023 bij P&O mee zijn gestart is onze aanpak op de instroom, binnen ons instroom-, doorstroom-, en uitstroombeleid. De mensen die instromen bieden wij een game-based assessment aan: onze nieuw ontwikkelde Talentengames. Dit zijn spellen die je bij ons op de computer kunt spelen.

Terwijl men deze spellen speelt, wordt voor henzelf en voor ons steeds duidelijker waar iemand goed in is, en wat hij of zij leuk vindt om te doen. Op die manier kunnen wij een gedegen advies uitbrengen over welk type werk het beste bij deze persoon past en welke aanpassingen er eventueel bij nodig zouden zijn. Indien dit werk is dat binnen Probedrijven gedaan kan worden, gaan we dit vervolgens uitproberen.

Daarnaast zetten wij onze nieuwe VR-brillen (Virtual Reality) in, zodat mensen virtueel verschillende beroepen kunnen uitproberen. Zo ervaren zij welke vaardigheden nodig zijn en zij kunnen virtueel een kijkje nemen in de werkomgeving die bij zo’n beroep hoort.

Er zijn vijf personen opgeleid om de Talentengames te begeleiden en in 2023 hebben wij een pilot uitgevoerd met mensen die al bij ons werken. De eerste uitkomsten na inzet van de talentengames en de VR-brillen zijn positief. Mensen die ermee gewerkt hebben kregen meer zicht op hun eigen kwaliteiten. Dat werkt door in hun werk, maar ook in hun privé situatie. Naast het aanbieden aan onze huidige werknemers willen wij in 2024 deze diensten uitbreiden en aanbieden aan mensen die bij ons instromen, maar ook aan stagiairs en leerlingen van praktijkscholen en aan thuiszitters waarvan het moeilijk te bepalen is werk type werk bij hen zou passen.

Doorstroom en uitstroom

Probedrijven is een erkend leerbedrijf. In samenwerking met Vonk (en NH-Connect voor Progroen & Milieu) zijn er diverse leerlijnen binnen Probedrijven waarmee medewerkers in hun eigen tempo certificaten en praktijkverklaringen kunnen behalen. Wanneer zij deze deelcertificaten stapelen, kan ook een officieel diploma in hun bereik komen. Het voordeel voor onze medewerkers is dat ze dit in hun eigen tempo mogen doen en kunnen rekenen op de juiste begeleiding van de teamleiders die allemaal erkend leermeester zijn.

Voor de doorstroom maken wij voor onze medewerkers een inzetbaarheidsmatrix. Dat is een overzicht van wat iemand kan en welke soorten werk ze daarmee kunnen doen. Bij Progroen & Milieu printen we dat per medewerker uit op een pasje. Je kunt in de matrix ook zien welke vaardigheden iemand nog moet leren om ander werk te mogen doen. Zo willen wij mensen meer regie geven over hun eigen ontwikkeling. Met de opleidingsmatrix leggen we vervolgens vast wat er is geleerd.

De afdelingsleider houdt goed in de gaten of iemand nog op de juiste plek zit. Regelmatig zijn er gesprekken over wensen en mogelijkheden. Als het kan wordt een medewerker intern overgeplaatst, bijvoorbeeld naar werk met meer verantwoordelijkheid bij Probezorgt, Promail & Print, Progroen & Milieu of Proverpakken & Ontwikkelen. Maar er zijn zeker ook mogelijkheden voor uitstroom naar een reguliere betaalde baan buiten Probedrijven.

Probedrijven heeft zich ontwikkeld van werkbedrijf (Noorderkwartier) naar sociaal ontwikkelbedrijf en groeit door naar een sociale onderneming. Het kan uiteraard wel als het passend is, maar de tijd dat íedereen tot zijn pensioen bij ons blijft werken is echt voorbij.

Nieuwe leerlijnen en soorten werk

Om een divers aanbod te kunnen bieden aan mensen die in- en doorstromen, ontwikkelen wij steeds nieuwe typen werk met bijpassende leerlijnen. Samen met Vonk en NH-Connect zorgen wij ervoor dat deze leerlijnen kunnen worden afgesloten met erkende certificaten, of praktijkverklaringen.

Dit is een greep uit de nieuwe leerlijnen en initiatieven daartoe:

Prokookt,leerlijn horeca-assistent

In de nieuwe professionele keuken in de bedrijfskantine zijn wij in 2023 een nieuwe leerlijn tot horeca-assistent begonnen.

Bokashi maken als nieuwe werksoort

Bij Progroen & Milieu kan men aan de slag met het maken van bokashi, (het fermenteren van bladeren om deze terug te geven aan de natuur als bodemverbeteraar).

Leren en werken bij de marine

Er is een mondelinge toezegging dat de samenwerking met de marine voortgezet wordt de komende jaren. Ongeveer vijftig mensen kunnen dankzij deze samenwerking in Den Helder bij de marine leren en werken door hier een BBL-opleiding te volgen.

Nieuwe initiatieven

Winkelbediende

Daarnaast is er een leerlijn tot winkelmedewerker in ontwikkeling voor de ‘Weggeef-winkel’ die wegens doorslaand succes steeds groter wordt.

Drystack® bouwer

In Den Helder gaan wij in 2024 aan de slag met de bouw van een nieuw pand. Dit gaat gebouwd worden op een duurzame, gepatenteerde manier die drystack® heet. Dat is bouwen zonder cement. Wij denken dat deze wijze van bouwen een grote vlucht gaat nemen. Daarom willen wij mensen opleiden om op deze nieuwe manier te leren bouwen. Dit willen wij gaan doen in de praktijk tijdens het bouwen van ons nieuwe pand.

Het energieteam Hollands Kroon

In samenwerking met de gemeente Hollands Kroon, Wonen Plus Welzijn, Beter Wonen gaan wij onze mensen kleine energiebesparende maatregelen laten uitvoeren bij mensen in energiearmoede. Dit kan zijn het dichtkitten van naden, plaatsen van tochtstrippen en brievenbusborstels, of het indraaien van ledlampen.

In de kas

In 2024 willen we bij Proverpakken & Ontwikkelen een kas bouwen, waarin wij groenten gaan verbouwen die wij in de keuken voor de gezonde maaltijden van het vitaliteitsprogramma gebruiken. Ook aan het programma ‘Van zaadje tot op je bord’ willen wij leerlijnen gaan koppelen.

Participatie bij inburgering

Graag willen wij bijdragen aan de leefbaarheid binnen wijken door bewoners te betrekken bij het verbeteren van hun omgeving. Bij inburgering geeft de wetgeving aan dat deze kandidaten een aantal uur moeten participeren in hun omgeving. Hiervoor willen wij in buurthuizen initiatieven gaan opzetten, waarbij mensen hun kwaliteiten kunnen inzetten, nuttig werk doen en sociale contacten opdoen met buurtgenoten.

Duurzaam aan de slag met loonkostensubsidie (LKS)

In samenwerking met de GRGA, de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid voeren wij de Wet Sociale Werkvoorziening (de oude Wsw-regeling) en delen van de huidige Participatiewet uit. Het mogelijk om via de GRGA aan het werk te gaan met loonkostensubsidie (LKS). Probedrijven heeft hiervoor vele mogelijkheden tot aangepast werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Wij zien echter dat de instroom achterblijft en wij maken ons oprecht zorgen om de mensen die nu ‘thuiszitten’. Uit cijfers blijkt dat er thuiszitters zijn, die wij passend werk zouden kunnen bieden, of kunnen opleiden tot een reguliere baan. Zij hebben alleen de weg naar Probedrijven nog niet gevonden, of zijn daar nog niet op gewezen.

Daarom bieden wij proactief onze diensten aan om met hen in kaart te brengen wat zij willen en kunnen. Naast het aanbieden van onze diensten met de Talentengames, zetten wij in op het geven van voorlichting aan de consulenten bij de gemeente die de ‘thuiszitters’ onder hun hoede hebben. Op die manier laten wij zien wat wij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen bieden binnen Probedrijven, al dan niet met loonkostensubsidie (LKS).

Wijkgericht werken

Binnen Probedrijven, met name bij Progroen & Milieu zijn er al veel medewerkers die thuisnabij werken. Wij zien hier voor hen veel voordelen in, doordat wij werken in een voor hen vertrouwde omgeving. Daar willen wij verder op inzetten. De nieuwbouw in Den Helder gaat een groot deel van de medewerkers uit deze regio wijkgerichter laten werken. Ook met het Energieteam Hollands Kroon bieden we deze kans en nieuwe projecten worden nader onderzocht.

Sociale veiligheid

Binnen Probedrijven zijn alle leidinggevenden en vertrouwenspersonen in 2023 geschoold op het gebied van sociale veiligheid. De geluiden over grensoverschrijdend gedrag in de maatschappij hebben ons kritisch naar onze eigen organisatie laten kijken. Het bleek dat wij dit met elkaar al goed op orde hebben, maar herhaling, bewustwording en heldere afspraken blijven belangrijk. Hiervoor hebben wij dan ook een gedragscode opgesteld. Dit is een overzichtelijk en voor iedereen begrijpelijk boekje geworden met eenduidige afspraken.

Verzuim

Het verzuim binnen onze organisatie is iets gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Dit geldt voor zowel gesubsidieerde- als niet gesubsidieerde medewerkers. Het wordt vooral veroorzaakt door een toename van langdurig zieken.

Geert van Heijster, Hoofd P&O

Progroen & Milieu 

Eerst heel droog, daarna heel nat

Terugkijkend op 2023 is het weer het eerste dat onze werknemers zullen noemen. Dit heeft het werk bij Progroen & Milieu behoorlijk beïnvloed. De start van het jaar was normaal, toen heel droog, maar al snel werd en bleef het zeer nat. De aanhoudende regen zorgde ervoor dat er vaak niet buiten gewerkt kon worden. Door de warmte bleef alles wel groeien, maar de grond was te drassig om erin te werken. Op het moment dat dat wel kon, hebben we extra manschappen moeten inzetten om alles weer netjes te krijgen volgens het afgesproken beeldniveau.

Verduurzaming

Wij doen ons werk op een steeds groenere wijze. In 2023 hebben wij opnieuw elektrisch gereedschap aangekocht. Inmiddels is 75% van ons gereedschap elektrisch aangedreven. Nu wij een aantal jaar werken met elektrisch gereedschap en elektrische auto’s, kunnen wij dit goed vergelijken met de gereedschappen op fossiele brandstof.

Een elektrisch apparaat is lichter, geeft minder trilling, geluid en uitstoot. Dat maakt het voor onze medewerkers prettig om mee te werken, maar ook de omgeving ervaart minder overlast. We kopen extra accu’s, maar strepen dit weg tegen de brandstof die we anders zouden kopen. In aanschaf is een elektrisch apparaat duurder en gaat minder lang mee dan een apparaat op fossiele brandstof. Als wij deze rekensom maken, zijn elektrische apparaten duurder, maar weegt het voordeel voor de medewerkers het zwaarst en hebben we met de elektrische apparaten een goede keuze gemaakt.

Voor de auto’s hebben we een iets minder ruime keuze. Voor het groenonderhoud werken we in groepen en gaan deze mensen dus op pad met een auto met dubbele cabine en een open laadbak. Deze auto is nog niet beschikbaar als elektrische auto. De auto’s die wij wel konden vervangen, zijn inmiddels aangekocht. Soms lossen we het op door deze auto’s met een aanhanger te gebruiken.

Hiervoor houden wij in 2024 de regelgeving voor een auto met aanhanger scherp in de gaten. Met een rijbewijs B mogen je auto en je geladen aanhanger maximaal 3500 kg wegen.

Elektrische auto’s hebben al een zwaarder eigen gewicht. Daarom is het maximale gewicht tijdelijk verhoogd naar 4250 kg voor een combinatie van een elektrische auto met aanhanger. Of deze regel doorgezet wordt, is zeer bepalend voor onze medewerkers. Het behalen van een theorie-examen of (tractor)rijbewijs is alles behalve vanzelfsprekend door de meeste mensen in onze doelgroep.

Samenwerking

Met de groenafdelingen van vijf sociale ondernemingen tussen Den Helder en het Noordzeekanaal hebben wij een samenwerking: NH-connect. Wij kunnen met elkaar sparren en vinden elkaar op het gebied van inkoop, gezamenlijk werk aannemen, werkvoorbereiding en calculatie. Ook hebben we middenkader bijeenkomsten georganiseerd. In 2023 hebben wij samen het Arboretum in Zuidoostbeemster bezocht. Hier vertelde ‘groen-influencer’ Bram Engberts over dit ‘bomenmuseum’, waarvan hij de beheerder is. Middels deze educatieve bijeenkomsten leren de uitvoerders elkaar kennen en weten ze elkaar te vinden om te overleggen, of voor bijvoorbeeld het uitwisselen van personeel.

Doorgroeien kan bij Progroen & Milieu

Samen met deze partners trekken wij op met Vonk om onze medewerkers te scholen. Er zijn diverse leerlijnen waarvoor onze mensen certificaten kunnen behalen. Deze deelcertificaten zijn uiteindelijk zelfs te stapelen tot een mbo-diploma. Onze inzetbaarheidsmatrix geeft inzicht in waar wij onze medewerkers voor in mogen zetten en wat het volgen van nieuwe leerlijnen voor hun carrière kan betekenen. Het mooiste is dat wij hun zelfvertrouwen en zelfredzaamheid zien groeien. Wij zijn er trots op dat er in het afgelopen jaar weer vele certificaten zijn uitgereikt en dat we mensen hebben kunnen laten doorstromen naar een regulier betaalde baan.

(Bio)divers werk

In 2023 was onze portefeuille weer goed gevuld met vele opdrachten van zo’n 300 klanten. Een groot aandeel hiervan bestaat uit het groenonderhoud dat de gemeenten ons gunnen. Onze hoveniersgroepen hebben het afgelopen jaar mooie tuinen aangelegd bij particulieren en ondernemers. Wij hebben bedrijven geïnformeerd over hoe zij kunnen bijdragen aan de biodiversiteit. Voor hen maakten wij bijvoorbeeld bijenhotels en rillen. Rillen zijn opgestapelde takken in bosschages. Hier kunnen insecten zich vermeerderen, hebben vogels een plek om te schuilen en vinden zij hun voedsel.

In Anna Paulowna maken wij bokashi. De bladeren die binnen de gemeentes worden opgevangen in de bladkorven, fermenteren we door ze in te kuilen. Dit Japanse fermenteerproces is vergelijkbaar met het Nederlandse maken van kuilgras of zuurkool. Als we dit product weer uitstrooien tussen de perken hebben we regelmatig te maken met vragen van omwonenden. Wij leggen ze dan graag uit dat bokashi nog steeds op blad lijkt, maar veel sneller verteerd en zorgt voor een schimmeldominante bodem, waar het bodemleven en de planten goed op floreren.

Het mooiste van divers werk is dat wij vele mensen passend werk kunnen bieden, dat zij met plezier kunnen doen.

Wat als je niet buiten kunt werken?

Wanneer er niet buiten gewerkt kan worden, zoals dit jaar regelmatig het geval was, zijn er ook meerdere klussen die binnen gedaan kunnen worden. Wij hebben een duurzame samenwerking met Oostwouder tank & silobouw. Het isolatiemateriaal voor de silo’s snijden wij exact op maat en slaan wij voor hen op.

Een ander voorbeeld van een binnen klus is het uit elkaar halen van netten voor de Offshore. Bij de bouw van een windmolen op zee worden er onder water netten gespannen om zo de trillingen te verminderen waar dieren in de omgeving last van zouden kunnen hebben. Die netten hebben drijvers die opnieuw gebruikt kunnen worden. Wij halen de netten uit elkaar en sorteren de drijvers op maat en kleur.

Is er tijdelijk een té heftige bui? Dan schuilen we in onze keet, of in de kantine en komen de toolboxen tevoorschijn. Met een toolbox leggen de voorlieden uit hoe je veilig met een bepaalde machine of gereedschap kunt werken. Daarnaast herhalen we op dit soort momenten de training ‘Veilig werken langs de weg’, zodat deze voor iedereen actueel blijft.

Instroom

Net als binnen heel Probedrijven kunnen wij ook bij Progroen & Milieu extra mensen gebruiken om op de vele opdrachten in te zetten. De gemiddelde leeftijd van mensen die met een oude Wsw-indicatie bij ons werkt, gaat omhoog. In de komende jaren zullen er steeds meer uit deze groep met pensioen gaan. Ondanks alles is ons ziekteverzuimcijfer wel gedaald. De motivatie van onze mensen is hoog, mede door de vele mogelijkheden om te leren en door te groeien.

Nieuwbouw

De bouw van het nieuwe pand heeft ook gevolgen voor Progroen & Milieu. Op het moment dat er honderdtien medewerkers van Proverpakken & Ontwikkelen in 2025 in Den Helder gaan werken, gaan wij verhuizen naar het pand van Proverpakken & Ontwikkelen. Hierover zijn we nu al in gesprek met een architect om te zien hoe wij dat pand dan zo efficiënt mogelijk kunnen gebruiken en welke verbouwing daarvoor nodig is.

Hans Siffels,

Directeur Progroen & Milieu

Proverpakken & Ontwikkelen

Bij Proverpakken & Ontwikkelen kijken we terug op een succesvol jaar met vele vaste, maar ook nieuwe opdrachten. We merken dat het soms een zoektocht is om het juiste werk binnen te halen, passend bij onze medewerkers. We ondervinden dat onze opdrachtgevers ook te maken hebben met inflatie.

Om te zorgen voor afwisseling en nieuwe leerlijnen om werkervaring op te doen, ontplooien wij steeds meer nieuwe activiteiten. Zo zijn we onderdelen van elektrische bakfietsen gaan monteren en in het kader van duurzaamheid hebben we meegewerkt aan een start-up van confetti van bladeren. Het project met inpakken van relatiegeschenken bij de klant op locatie is voor herhaling vatbaar. Het was voor sommige medewerkers best spannend, maar wat waren ze trots dat zij daar (met hun begeleider) mochten werken.

Het begeleiden van onze mensen is maatwerk. We zijn trots op wat onze medewerkers doen en bereiken in hun eigen tempo. Voor velen van hen zijn wij hun vangnet en we zijn blij dat we voor hen het verschil kunnen maken.

Keurmerken en cursussen

Op het gebied van ontwikkelen is er veel gebeurd in 2023 op onze afdeling.

De Nederlandse lessen zijn opgeschaald van één naar twee ochtenden per week. Er is dan een docent van Vonk aanwezig om les te geven.

Aangezien voedsel verpakken en ompakken een belangrijke werksoort voor ons is, die goed bij onze medewerkers past, scholen wij onze medewerkers om volgens de juiste richtlijnen te werken. Daarom hebben diverse medewerkers een HACCP-training gevolgd. Dat is een risico- inventarisatie voor voedingsmiddelen en dit maakt onze medewerkers bewust van voedselveiligheid.

Voor onze klanten is het een vereiste dat hun producten het e-wegen label hebben. Dit houdt in dat een product een gemiddeld gewicht heeft met een maximale toegestane afwijking. Dit komt vaak voor als wij bijvoorbeeld tien chocolaatjes inpakken. Daarom hebben wij hier een inpaklijn voor ingericht. De weegschalen worden elke dertig minuten gecontroleerd, zodat de producten goed traceerbaar blijven.

Heel 2023 heeft ook de certificering tot het ISO 22000 keurmerk een rol gespeeld. Wij verwachten dit keurmerk in 2024 te ontvangen, aangezien de proefaudit positief was over het team dat deze cursus heeft gevolgd.

In het magazijn hebben we diverse mensen opgeleid tot orderpicker. Zij hebben leren omgaan met het scannen van materialen, hebben een heftruckcertificaat behaald en iemand zelfseen rijbewijs B. Wij zien onze magazijnmedewerkers vaak doorstromen naar een reguliere baan, omdat ze bij ons in hun eigen tempo door middel van certificaten

kunnen doorgroeien naar een mbo-diploma.

Gezonde maaltijden en een nieuwe leerlijn

In het kader van ons vitaliteitsprogramma is er begin 2023 een professionele keuken geplaatst in onze kantine. Onze vaste kok maakt hier, samen met de medewerkers die de nieuwe leerlijn Horeca-assistent volgen, naast diverse soorten broodjes, ongeveer vierhonderd gezonde warme maaltijden per week. Iedere week wordt er een nieuw weekmenu samengesteld. Er wordt zoveel waar mogelijk gewerkt met streekproducten van lokale leveranciers. De Langedijker koolschotel is bijvoorbeeld erg in trek. De medewerkers kunnen een warme lunch nuttigen, of maaltijden bestellen om mee naar huis te nemen.

Aangezien in deze keuken in grote hoeveelheden gekookt kan worden, kunnen we de maaltijden tegen gunstige prijzen aanbieden. Hier maken vele (alleenstaande) medewerkers dankbaar gebruik van, ook omdat de prijzen van boodschappen flink zijn gestegen het afgelopen jaar. Het uitdelen van fruit is voortgezet en de frisdrank- en snoepautomaten worden niet meer gemist.

Duurzaamheid en afvalbeheersing

Met het oog op duurzaamheid werken wij met een statiegeldsysteem voor de herbruikbare bakjes waar men de maaltijden in mee naar huis kan nemen. Wij gebruiken alleen nog maar afwasbare kopjes in de kantine. Zo wordt ook onze afvalberg kleiner.

Onze klanten nemen wij hier ook in mee. Is dat gouden kartonnen bakje echt nodig, of kan het product volstaan in een zakje? Wij adviseren hen over de beste manier van inpakken.

Leerlijn Winkel

Veel van onze medewerkers hebben het niet breed. Hiervoor hebben wij onze ‘Weggeef winkel’ opgezet. Wat begon als een kledingrek in de kantine waar mensen gratis kleding konden uitkiezen die bij ons was ingeleverd, is uitgegroeid tot een kantoor dat wij als winkel gaan inrichten. Dit biedt weer perspectief voor een nieuwe leerlijn Winkelmedewerker.

Een nieuwe droom: van zaadje tot op het bord

Graag willen wij naast ons pand in Schagen een tuinkas bouwen. Hierin willen wij de producten gaan verbouwen die wij in de keuken gebruiken. Ook dit biedt perspectief voor nieuwe leerlijnen en dus een nieuwe werksoort binnen Probedrijven.

We zijn alvast begonnen met een kleine pluktuin waar men zelf kruiden kan plukken voor verse thee.

De vergunning voor de kas is inmiddels aangevraagd en wij hopen dat we hiermee kunnen starten in 2024.

Ons instroom, doorstroom en uitstroom proces

Instroom

Bij onze personeelsafdeling (P&O) zijn Talentengames ontwikkeld. Hiermee kunnen we voor de mensen die instromen (en onze huidige medewerkers) in kaart brengen wat zij graag willen, wat zij kunnen en welk type werk daarbij past. Dit doen zij door games te spelen op de computer. Dat type werk kunnen zij vervolgens binnen Probedrijven gaan uitproberen om te zien of het in de praktijk ook goed passend werk voor hen is.

Daarnaast heeft P&O ook VR-brillen. Hiermee kunnen mensen middels Virtual Reality ontdekken wat een bepaald beroep inhoudt. Wij stellen deze diensten beschikbaar voor onze medewerkers en nieuwe instromers, maar ook voor leerlingen van de praktijkschool en andere stagiaires. Stagiaires mogen bij ons alle afdelingen even uitproberen. Hun ouder(s) worden hierbij niet vergeten. Om een goed beeld van het bedrijf te geven, geven wij ook hen een rondleiding.

Doorstroom

Aan hand van onze inzetbaarheids- en ontwikkelmatrix kunnen mensen precies zien welk werk zij mogen doen en wat zij nog moeten leren om een andere handeling te mogen doen. Zij kunnen leerlijnen volgen om de volgende stap te zetten en door te stromen naar ander werk binnen Probedrijven. Ons doel is om het maximale uit de mensen te halen.

Uitstroom

In samenwerking met Vonk kunnen onze medewerkers officiële certificaten behalen.

Wanneer zij deze deelcertificaten stapelen, kan ook een officieel diploma in hun bereik komen. Met deze papieren en een schat aan opgedane ervaring kan ook de uitstroom naar een reguliere betaalde baan mogelijk worden. Ook in 2023 zijn er weer mensen bij ons uitgestroomd, die we vol trots hebben uitgezwaaid.

Marieke van Stralen-Wijker, Directeur Proverpakken & Ontwikkelen

Probezorgt en Promail & Print

Terugkijkend op 2023 zijn we tevreden met de gedraaide omzet van het afgelopen jaar. Er was een al ingecalculeerde terugloop in het aantal opdrachten nu er minder over corona wordt gecommuniceerd. Daarnaast hebben grote klanten meer ingezet op digitalisering, waardoor wij 8% minder poststukken hebben mogen ontvangen.

Om dit op te vangen hebben wij ons bezorggebied vergroot met onder andere Texel. Wij blijven actief op zoek naar nieuwe opdrachtgevers en zetten in op het ontplooien van nieuwe diensten. Wij zijn verheugd dat twee grote klanten; Noordwest Ziekenhuisgroep en het Hoogheemraad-schap Hollands Noorderkwartier, de samenwerking met ons willen continueren voor de komende jaren.

Nieuwe diensten

In 2024 gaan wij onze dienstverlening uitbreiden met het bezorgen van aangetekende stukken en pakketten. Ook hierbij maken wij gebruik van ons gesloten systeem en kunnen klanten via het klantportaal de poststukken volgen.

Goed nieuws is ook dat wij voor een nieuwe klant regelmatig op specifieke adressen binnen één dag pakketten met vers voedsel gaan bezorgen.

Folders en verenigingsbladen worden steeds vaker bezorgd in gesealde zakjes. Ook deze dienst willen wij gaan aanbieden met zakjes van duurzaam materiaal. Zo ontstaat er een unieke bezorging voor onze opdrachtgevers, zonder combinatie met andere post.

Groen en efficiënt

Onze post wordt inmiddels 100% elektrisch bezorgd. Dit doel voor 2025 hebben wij in 2023 al mogen realiseren. Ons wagenpark bestaat nu uit elektrische fietsen, scooters en auto’s. Deze verduurzaming heeft een grote impact op de vermindering van Co2 uitstoot, want wij rijden totaal tussen de 500.000 en 600.000 kilometer per jaar om alles te bezorgen. Het speciaal voor ons geautomatiseerde routesysteem maakt dat de bezorgers een efficiënte route rijden en daarbij dus geen kilometer omrijden. Het komt de vitaliteit van onze medewerkers ten goede dat zij zonder uitlaatgassen kunnen werken. Binnen de stads- en dorpskernen wordt veelal gefietst, daarbuiten wordt de post met een elektrische brommer bezorgd.

De zogeheten ‘last mile’ van een poststuk wordt bij Probezorgt dus volledig groen bezorgd.

Trots

Door automatisering gaat het werk binnen onze postdivisie steeds efficiënter. Maar ook de zelfredzaamheid van onze medewerkers, die zelfstandig hun taken uitvoeren, is hierop van grote invloed. Met oud-collega Richard Stendert in gedachten, voeren wij nog altijd het door hem bedachte IDA-principe uit: Iedereen Doet Alles. We zetten daarmee in op allround inzetbaarheid. Helaas hebben wij het afgelopen jaar, onverwijtbaar en meer dan andere jaren, te maken gekregen met verloop en ziekte van personeel. Net als binnen heel Probedrijven zal ook Probezorgt nieuw instromend personeel met open armen ontvangen. Wij kunnen hen voldoende passend werk bieden, waarbij zij zich gezien en gehoord zullen voelen.

Met elkaar zijn wij er weer in geslaagd om een zeer hoge kwaliteit in postbezorging neer te zetten. Het weer was in 2023 soms extreem, eerst was er hitte, toen aanhoudende regen en er waren behoorlijk wat stormen. Desondanks hebben onze medewerkers doorgezet om de post goed en tijdig te bezorgen. Hierdoor zijn onze klanten tevreden en is het aantal klachten dat binnen kwam nihil. Daar zijn wij heel trots op.

Promail & Print

In 2022 hebben wij voor onze grafische afdeling Promail & Print een zeer geavanceerde printer aangeschaft. Het afgelopen jaar hebben wij deze ingezet om enquêtes met een unieke QR-code te printen voor onze opdrachtgevers. Hierdoor kunnen deelnemers aan een enquête snel met hun smartphone de QR-code scannen en deelnemen. Dit vergroot het aantal deelnemers dat de vragenlijsten invult, waardoor de uitslag meer betrouwbaar wordt. Naast het drukken van speciale teksten op enveloppen zien wij hierin kansen voor deze divisie.

Mobipunten

Een dienst die wij naast postbezorging doen, is het onderhouden van de deelfietsen bij mobipunten in de regio Den Helder, Schagen en Hollands Kroon. In onze werkplaats, of waar mogelijk ter plaatse, zorgen wij dat kapotte onderdelen vervangen worden en dat sloten opgeladen zijn. Zo dragen wij bij aan dit groene initiatief.

Ontwikkeling

Binnen Probezorgt leiden wij via een buddysysteem onze eigen mensen op tot postbezorger. Nieuwe medewerkers werken in eerste instantie samen met een ervaren bezorger, totdat zij dit zelf kunnen en hiervoor hun erkende (deel)certificaat kunnen behalen.

Samen met Vonk willen wij daarvoor in 2024 een nieuwe leerlijn opzetten die wij ‘de postschool’ noemen.

Marcel Schep,

Directeur Probezorgt en Promail

Vanuit de Holding

Cloud-first strategie

De ICT afdeling heeft in 2023 verdere stappen gezet om Probedrijven in de ‘cloud’ te laten werken. Medewerkers die dat nodig hebben, zijn voorzien van een eigen device. In de meeste gevallen is dat een laptop. Passend bij de circulaire visie van Probedrijven hebben wij gekozen om refurbished laptops aan te schaffen. Deze laptops zijn gebruikt, maar doordat ze gereviseerd zijn, zien en werken ze als nieuw. Door met deze opgeknapte laptops te werken verkleinen wij onze ecologische voetafdruk en genieten wij van een gunstige prijs.

Met een eigen laptop is men flexibel wat betreft werklocatie. Doordat alle bestanden online opgeslagen worden, zijn ze altijd en overal beschikbaar waar internet is. Daarnaast krijgt iedereen de juiste toegangsrechten tot bestanden en software, is alles goed beveiligd en worden back-ups automatisch gemaakt. Naast al deze voordelen is het samenwerken in documenten en hulp op afstand bieden, ook gemakkelijker. In 2024 worden de laatste bestanden en applicaties die nog lokaal op servers worden opgeslagen ook overgezet naar de online opslag in de cloud.

Een daarbij aansluitende vorm van automatisering hebben wij ingezet voor contract- management en het verwerken van onze facturen. Na het scannen worden facturen op de juiste plaats in het systeem opgeslagen en worden vervolgens digitaal aangeboden ter accordering. Hierdoor neemt ons papiergebruik verder af en werkt de financiële administratie efficiënter.

Inkoopbeleid

Het inkoopbeleid valt onder verantwoordelijkheid van de directeur van Probezorgt. De financieel controller heeft hierbij een signalerende functie of aan alle regels wordt voldaan. Het afgelopen jaar zijn in dit beleid stappen gezet om onder andere gunstige betalingscondities af te spreken. Er is meer ingezet op benchmarking en prijsvergelijkingen. Binnen Probedrijven gaan wij zeer bewust met geld om. Dit vanuit de filosofie dat iedere bespaarde euro op dat gebied weer ingezet kan worden om sociale initiatieven te ontplooien die onze medewerkers ten goede komen. Er zijn in 2023 aanbestedingen geweest voor collectief vervoer, de aanschaf van elektrische auto’s en de nieuwbouw in Den Helder. Ook hebben wij gebruik gemaakt van collectieve aanbestedingen vanuit de branche organisatie, zoals voor een nieuw energiecontract.

Stelselwijziging voorziening groot onderhoud

In de jaarrekening over 2023 is een stelselwijziging doorgevoerd ten aanzien van de voorziening groot onderhoud. De voorziening is opgeheven en daarvoor in de plaats wordt de componentenmethode toegepast in de materieel vaste activa. Deze keuze is gemaakt, omdat het bepalen van de hoogte van de opgenomen voorziening een steeds tijdrovendere en specialistischere klus wordt.

Nieuwbouw

We willen een nieuw pand bouwen in Den Helder. Vanuit financiën monitoren we of het project binnen de financiële afspraken en kaders blijft.

Wij zijn trots dat wij voldoende rendement genereren met onze bedrijfsvoering om een dergelijke investering verantwoord te kunnen doen. Want deze investering komt vele medewerkers ten goede die hierdoor meer wijkgericht en thuisnabij kunnen werken.

Convenant verlengd

Ons convenant met de belastingdienst ten aanzien van horizontaal toezicht is nog éénmaal verlengd met drie jaar. Hierna is het niet meer mogelijk om te verlengen. Het sleutelwoord bij horizontaal toezicht is samenwerking. Wij kunnen binnen dit convenant advies vragen over voorkomende belastingkwesties. Belastingwetgeving kan soms een hele puzzel zijn en wij willen hier integer mee omgaan. Als onderdeel van onze fiscale strategie maken wij dankbaar gebruik van de kennis van de belastingdienst om ervoor te zorgen dat onze aangiften toonbaar op orde zijn. Wij zijn er trots op dat wij het convenant nog eenmaal hebben kunnen verlengen, dat betekent dat wij hebben kunnen aantonen dat wij onze processen onder controle hebben.

Begin 2024 zal de belastingdienst een boekonderzoek over het jaar 2022 bij ons afnemen. Dit zien wij met vertrouwen tegemoet.

Christel Moeskops, Financial controller

Risicoparagraaf

Probedrijven heeft een risicoparagraaf opgesteld waarin het risico van fraude in kaart wordt gebracht. Jaarlijks wordt de risicoparagraaf ge-update. Ten opzichte van voorgaand jaar zijn geen nieuwe risico’s geïdentificeerd. Per risico worden de te nemen interne beheersingsmaatregelen beschreven. Via de interne controle worden de beheersingsmaatregelen getoetst. De voornaamste risico’s zijn het inloggen op het systeem door ongeautoriseerde personen en phishing. Voor deze risico’s zijn intern adequate maatregelen genomen.

Continuïteitsparagraaf

De relevante continuïteitsrisico’s die Probedrijven heeft geïdentificeerd, worden hieronder in tabelvorm benoemd, met daarbij de getroffen maatregelen en een indicatie van de mate van het risico.

Duurzaamheidsparagraaf

Vanuit onze kernwaarde inclusiviteit, duurzaamheid en circulariteit willen wij onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden. Tevens willen wij mensen een duurzame arbeidsplaats bieden. Ook in 2023 hebben wij stappen gezet om energie te besparen. Wij willen dit goed monitoren en in kaart brengen.

  • PSO 30+ certificaat is verlengd voor 2 jaar. Hierin is medewerkerstevredenheid meegenomen.
  • Cloud-first strategie: hier zijn refurbished laptops voor aangeschaft.
  • Digitale factuurverwerking levert besparing van papier op en werkt efficiënter. Auto’s worden opgeladen met zelfopgewekte stroom van de zonnepanelen.
  • Inzet op vitaliteit door middel van het tegen gunstige prijs aanbieden van gezonde maaltijden. We hebben een statiegeldsysteem voor de maaltijdbakjes.
  • Kantine beschikt over alleen afwasbare bekers bij de koffie/thee automaat. Progroen & Milieu recyclet de netten die gebruikt worden in de offshore.
  • Progroen & Milieu maakt isolatiemateriaal op maat ten behoeve van silobouw. Het Energieteam Hollands Kroon gaat kleine energiebesparende maatregelen uitvoeren bij mensen in energiearmoede.
  • Progroen & Milieu heeft 10 auto’s op fossiele brandstof vervangen voor elektrische auto’s.
  • 75% van het gereedschap bij Progroen & Milieu is nu elektrisch aangedreven.

Financiële ratio's

Solvabiliteit 67%

De mate waarin een onderneming aan haar schulden op de langere termijn kan voldoen, gebaseerd op de verhouding tussen het eigen en het totale vermogen. Met 67% voldoet Probedrijven aan de norm.

Current ratio 4,5

De mate waarin een onderneming op korte termijn aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen, gebaseerd op de kortlopende vorderingen (inclusief voorraden en liquide middelen), gedeeld door de kortlopende schulden. Deze ratio dient hoger dan 1 te zijn; met een current ratio van 4,5 voldoet Probedrijven aan de vastgestelde norm.

Liquiditeit

De liquiditeit van Probedrijven in 2023 was € 7.096.991. Dit vertegenwoordigt 34% van het balanstotaal.

Volg ons op social media

Progroen & MilieuProbezorgtPro Verpakken & ontwikkelenPro mail & print