Hoe is het om bij Probedrijven te werken? We zeggen altijd dat het bij ons om de mensen draait, dus laat ze het zelf maar vertellen. Vandaag is het de beurt aan Rolf Kapitein, sinds 1 januari van dit jaar onze eigen systeembeheerder. Stel je maar voor!
“Ik kom eigenlijk uit een heel andere tak van sport. Wel altijd systeembeheerder geweest, maar ik kom uit de fashion. Ik heb altijd gewerkt voor allerlei kledingmerken: Didi, Steps, Claudia Sträter, noem ze maar op. Vorig jaar heb ik drie faillissementen meegemaakt. Toen ben ik wel bij mezelf gaan denken of ik iets leukers zou kunnen doen. En toen kwam ik de advertentie tegen van Probedrijven.
Ik kende het eigenlijk helemaal niet, dus ik ben even gaan googelen. Het bleek me enorm aan te spreken. Alles draaide om geld voorheen, hier draait het om de mensen. Dat is een compleet andere insteek. Natuurlijk werkt ook hier iedereen wel met eencomputer of anders een telefoon. Ik rolde er dus zo in eigenlijk hier.
Het werk bevalt me uitstekend tot nu toe. Het leukste vind ik dat ik hier echt naar de mensen toe kan lopen. Ik ben gewend dat ik veel dingen op afstand moest doen. Hier loop je heel makkelijk naar iemand toe. Je belt me en een minuut later ben ik bij je plek. Je merkt dat dat ook gewaardeerd wordt. Bij mijn vorige baan duurde het driekwart jaar voor ik de helft van het bedrijf kende. Hier wist ik binnen een maand van iedereen de naam.
Mijn werkdag begint normaal gesproken om een uur of 8. Dan ga ik eerst de back-ups wisselen. Dat is belangrijk om iedere dag te doen. Daarna ga ik kijken naar alle logbestanden. Komt er malware binnen via de mail? Of phishing-pogingen? Dat moet elke dag gecontroleerd worden. Hetzelfde geldt voor de Windows-updates. Verder is het ’s ochtends altijd weer een verrassing. De maandagen zijn hier wel echt anders. Dan lijkt het alsof iedereen een reset heeft gehad, alsof ze net terug van vakantie zijn en hun wachtwoord zijn vergeten.
Ik heb het idee dat dit werk goed bij mij past. Het is ook een heel ander soort mens dat hier werkt. Veel geduldiger, veel socialer. Iedereen is aanspreekbaar. Je kunt zo naar iemand toelopen als er wat is, als je wat wilt vragen of als je gewoon wat wilt zeggen. Dat is heel prettig.”